Бюджетът на Варна втори по размер в страната
Сряда, 30 Януари 2019 14:52
Бюджетът на община Варна за 2019 г. възлиза на 497 625 000, в това число 90,925 млн. лв. от европейски проекти и програми. Така макрорамката, гласувана днес от общинския съвет, е втора по размер след столицата.
Най-същественото достойнство е, че бюджетът се формира без да расте данъчната тежест за граждани и фирми, подчерта при представянето директорът на общинската дирекция „Бюджет и финанси” Стефка Господинова. При същите нива на данъци и такси, местните приходи са разчетени с 400 хил. повече от миналогодишните.
Тя подчерта, че годината ще е под знака Варна – европейски град на спорта, което обуславя двойно повече средства по тази функция от миналата година. Капиталовите инвестиции в спортни съоръжения възлизат на 14,3 млн. лв. Сред най-значимите обекти са изграждането на спортен комплекс, стадион и парк във Владиславово за над 7,5 млн. лв., спортен комплекс за 2,2 млн. лв. на ул. „Студентска”, реконструкция на емблематичния за Варна стадион „Спартак” за 1,9 млн. лв. и дл.
Най-голям дял бюджетът отрежда за образование - 142,674 млн. лв., или 35,1 процента от общата макрорамка. Средствата са с 24,09 повече от миналогодишните. Ръст от 1,577 млн. лв. до 21,112 млн. лв има за здравеопазването в града. В социалната сфера средствата са 16,668 млн. лв., с над милион повече от 2018 г.
Втората по обем дейност, финансирана от местния бюджет със 124,251 млн. лв. е благоустройството и комуналното строителство. Средствата се преразпределят в план-сметка за чистотата на Варна 37,2 млн. лв. и изграждане и ремонт на уличната мрежа – 75,380 млн. лв. С 38,283 млн. лв. ще продължи изграждането на най-големия варненски булевард ”Левски”, 67,7 млн. са за ремонт и рехабилитация на улици, тротоари, площади и Морската градина.
Капиталовата програма по всички функции надвишава 195 млн. лв., от които 86,355 млн. лв. са средства, привлечени по различни европейски програми и проекти.
Д-р Янко Станев: Гласувам, защото в този бюджет има градеж. Има обвързаност между финансиране на политиките и сигурни показатели за изпълнението на тези политики. Финансовата рамка е балансирана, не е изкуствена. Има точен анализ на потребностите на общината и индикатори за ефекта върху обществото. Фискални измерители и устойчиви индикатори виждам. Анализът показва трайна тенденция на повишаване на приходите, без да се увеличава данъчната тежест, а на база икономическата динамика, повишената събираемост, ниската безработица, добър ръст на местната икономика. Имам забележки към дебалансираната сметка „Чистота”, към стратегията за чистотата на въздуха и околната среда. Но бюджетът е добър за икономическото развитие на града. Финансовата дирекция в последните години работи успешно за удовлетворяване на политиките на общинския съвет. Ще подкрепя и капиталовата програма, увеличаване на усвоемостта от проектирането до отчитането и ще призова за по-малко дребнотемие и корпоративни интереси, а концентриране върху прозрачност и контрол.
Марица Гърдева: Бюджетът е балансиран и осигурява трайна тенденция за повишаване на стандарта на живот във Варна. Варна е втора след столицата по размер на макрорамката. Разпределен статистически на жителите, на всеки варненец се отреждат 1417 лв., в София – 1236 лв., в Бургас – 1247 в Пловдив – 1100 лв. Над 25 км. улици предстои да бъдат ремонтирани. Това е работещ бюджет и трябва да бъде подкрепен от всеки здравомислещ съветник, защото помага за развитието на Варна като европейски град и след години ще можем да се гордеем с направеното от нас.
Димитър Карбов: Над една трета от макрорамката на бюджета е предназначена за образование, отваря се път за инвестиции и работни места, изграждането на индустриална зона. Принос за това има и правителството, за втора година получаваме целева субсидия от държавния бюджет за големите инфраструктурни обекти. Впечатлява и проектът за изграждането на Аспарухов парк, рибарското пристанище, отмяна на строителните забрани в редица местности в южна и северна посока, рекордни са и привлечените средства по европроектите.
Гинка Христова
Най-същественото достойнство е, че бюджетът се формира без да расте данъчната тежест за граждани и фирми, подчерта при представянето директорът на общинската дирекция „Бюджет и финанси” Стефка Господинова. При същите нива на данъци и такси, местните приходи са разчетени с 400 хил. повече от миналогодишните.
Тя подчерта, че годината ще е под знака Варна – европейски град на спорта, което обуславя двойно повече средства по тази функция от миналата година. Капиталовите инвестиции в спортни съоръжения възлизат на 14,3 млн. лв. Сред най-значимите обекти са изграждането на спортен комплекс, стадион и парк във Владиславово за над 7,5 млн. лв., спортен комплекс за 2,2 млн. лв. на ул. „Студентска”, реконструкция на емблематичния за Варна стадион „Спартак” за 1,9 млн. лв. и дл.
Най-голям дял бюджетът отрежда за образование - 142,674 млн. лв., или 35,1 процента от общата макрорамка. Средствата са с 24,09 повече от миналогодишните. Ръст от 1,577 млн. лв. до 21,112 млн. лв има за здравеопазването в града. В социалната сфера средствата са 16,668 млн. лв., с над милион повече от 2018 г.
Втората по обем дейност, финансирана от местния бюджет със 124,251 млн. лв. е благоустройството и комуналното строителство. Средствата се преразпределят в план-сметка за чистотата на Варна 37,2 млн. лв. и изграждане и ремонт на уличната мрежа – 75,380 млн. лв. С 38,283 млн. лв. ще продължи изграждането на най-големия варненски булевард ”Левски”, 67,7 млн. са за ремонт и рехабилитация на улици, тротоари, площади и Морската градина.
Капиталовата програма по всички функции надвишава 195 млн. лв., от които 86,355 млн. лв. са средства, привлечени по различни европейски програми и проекти.
Д-р Янко Станев: Гласувам, защото в този бюджет има градеж. Има обвързаност между финансиране на политиките и сигурни показатели за изпълнението на тези политики. Финансовата рамка е балансирана, не е изкуствена. Има точен анализ на потребностите на общината и индикатори за ефекта върху обществото. Фискални измерители и устойчиви индикатори виждам. Анализът показва трайна тенденция на повишаване на приходите, без да се увеличава данъчната тежест, а на база икономическата динамика, повишената събираемост, ниската безработица, добър ръст на местната икономика. Имам забележки към дебалансираната сметка „Чистота”, към стратегията за чистотата на въздуха и околната среда. Но бюджетът е добър за икономическото развитие на града. Финансовата дирекция в последните години работи успешно за удовлетворяване на политиките на общинския съвет. Ще подкрепя и капиталовата програма, увеличаване на усвоемостта от проектирането до отчитането и ще призова за по-малко дребнотемие и корпоративни интереси, а концентриране върху прозрачност и контрол.
Марица Гърдева: Бюджетът е балансиран и осигурява трайна тенденция за повишаване на стандарта на живот във Варна. Варна е втора след столицата по размер на макрорамката. Разпределен статистически на жителите, на всеки варненец се отреждат 1417 лв., в София – 1236 лв., в Бургас – 1247 в Пловдив – 1100 лв. Над 25 км. улици предстои да бъдат ремонтирани. Това е работещ бюджет и трябва да бъде подкрепен от всеки здравомислещ съветник, защото помага за развитието на Варна като европейски град и след години ще можем да се гордеем с направеното от нас.
Димитър Карбов: Над една трета от макрорамката на бюджета е предназначена за образование, отваря се път за инвестиции и работни места, изграждането на индустриална зона. Принос за това има и правителството, за втора година получаваме целева субсидия от държавния бюджет за големите инфраструктурни обекти. Впечатлява и проектът за изграждането на Аспарухов парк, рибарското пристанище, отмяна на строителните забрани в редица местности в южна и северна посока, рекордни са и привлечените средства по европроектите.
Гинка Христова