• НАЧАЛО
  • ДРУГАТА ВЕРСИЯ
  • ПОЛИТИКА
  • РАЗСЛЕДВАНЕ
  • ОБЩЕСТВО
  • ПАРИ
  • ИНЦИДЕНТИ
  • СПОРТ
  • ЛЮБОПИТНО
  • ТЪРСЕНЕ

Опростачването на един народ: Социалните мрежи и тройкаджиите

Понеделник, 03 Юли 2023 13:35

Increase"Стига с този телефон! Отвори поне един учебник да си научиш уроците", казва майката, скролвайки последните новости в Инстаграм.

Ако не във всяко, то поне за две от три семейства тази семейна идилия не е непозната.

Защо мъчите детето? Защо му е учебник, като в социалните мрежи и видео платформи има всичко. Ама всичко. Сдъвкано, смелено и поднесено до жълтеникавите устенца на свидното отроче, което зяпнало в унес жадно поглъща зловонието, което се чува от телефона, изречено от "известния" и "полезен" инфлуенсър.

Отрочето преглъща, преглъща, задушавайки се, докато гледа поредната едрогърдеста инфлуенсърка, как се маже с "невероятната" помада, която е истински боклук, но е тренди в мрежата и е направила кожата ѝ толкова мека, хидратирана и сияйна. А реално е мината през повече от един филтър.

Милиони се генерират ежеминутно, докато вместо "Опълченците на Шипка", отрочето гледа в Тик ток  евтините парцали на Shein, Zara, Amazon и прочее. Едно от стотиците хиляди последователи на тези персонажи, чиято единствена цел, ставайки от леглото днес, е колко зяпльовци като отрочето ще гледат словесните му извержения, колко продукта ще "изхвърчат от рафтовете" на поредната мултимилионна компания, кликайки на "нейния" линк в описанието на видеото или в биографията ѝ.

Прави впечатление, че най-следваните инфлуенсъри са точно тези, които "проповядват" лайф стайл, който не са сънували, но го превръщат в мечта на всяко дете, което иска да има всичко това.

Мечтае за мечтите, които му продават от екрана на скъпото смарт устройство, за рекламите по телевизията, за филтрираните до неузнаваемост снимки в Инстаграм, за лайкове, за сърчица, за емотикони. И всъщност, без да иска, животът и целите вече не са да те сложат на таблото на ЦУМ -отличник, а да имаш много последователи, да си известен, за да те следват новото поколение опростачени фенове.

Вече не е модерно да си талантлив, за да имаш фенове. Достатъчно е да познаваш добре възможностите на редактирането на снимки и видеа, да намираш подходящите места за снимки или така наречените "инстаграмабъл".Известността бързо ще дойде, а с нея и ПР пратките на "невероятния серум" с яйца от охлюв и перушина от риба, с който 15-годишната ти нежна кожа ще стане като нейната, мината през три филтъра.

Едва ли майката с телефона се замисля, какво всъщност са харесванията или така наречените "лайкове" и реакции на публикациите в социалните мрежи. Едва ли е наясно с алгоритъма и начина, по който функционират. Повечето са изкуствено създадени, купени и/или така наречените "ферми за тролове" генерират трафик и "гледаемост", нужна, за да убеди правилните хора в "правилната" теза, новина, продукт, или са участници с масирани атаки, когато трябва да се очерни някоя личност.

Тази измама остава скрита за детските очи и дори и за тези на майка му, въздишаща, как този вертикален Дайсън чисти белите американски мокети, неосъзнавайки, че единственото в главата на отрочето са поредните лайкове.

И колкото и да се правим, че не виждаме, как социалните мрежи опростачиха две поколения, резултатите от последните матури си казаха тежката дума и стреснаха майките.

Но, те, вместо да насочат гнева си към огледалото, отново със смартфона в ръце, словоблудстват в някоя група, как учителките са виновни, защото не са успели да отворят главата на детето им и да налеят с фуния знания, които от другата страна ще изтекат, защото децата вече са загубили способността да задържат знания, да използват креативността си, своите качества и умствен капацитет, защото тяхното място е заето от социалните мрежи, които им говорят за битки в Тик ток, стоки, козметика и вещи, налагат модел на поведение и показват една фалшива реалност, как без да се налага да учиш, може да изкарваш пари и да бъдеш известен.

България се превърна страната на тройкаджиите. И може би неслучайно се наричат социални "мрежи", защото толкова здраво са впримчили детския мозък, че остана само да чакаме паякът да довърши останалото.

А майката си купи Дайсън последно поколение, за да са ѝ чисти килимите. Като тези на онази от Тик ток - бели, като бялата ѝ кухня и избледнелите мечти на детето ѝ.

 

Автор: Геновева Михайлова, ДНЕС +

 


ВерсиЯ.бг. ПОЛИТИКА. РАЗСЛЕДВАНЕ. ОБЩЕСТВО. ПАРИ. ИНЦИДЕНТИ. СПОРТ. ЖЪЛТО.
ВерсиЯ.бг. © 2011-2024. Всички права запазени. Позоваването е задължително.